Ukens tips 053 (Hvordan lage et strekkobjekt)

Post Reply
MultiCAD
Posts: 119
Joined: 06 Mar 2009 14:03

Ukens tips 053 (Hvordan lage et strekkobjekt)

Post by MultiCAD »

Et strekkobjekt beholder alltid den samme grunnleggende oppførselen. Det måler en viss høyde og tykkelse (dimensjon), men kan bli strukket i lengderetningen etter behov.
Et strekkobjekt blir brukt til konstruksjon av objekter som: Bjelker, dragere, rekkverk…

Eksemplet under tar for seg oppbygningen av en tredrager.
Velg "Objektbehandling" og "Nytt objekt" i menylinja. Velg "Strekk" som ny enhet.
Ukens tips 053-01.png
Ukens tips 053-01.png (13.94 KiB) Viewed 4918 times
MultiCAD genererer automatisk en ferdig transformert 3D boks på lag 1.
Angi dimensjonen på drageren ved å venstreklikke på 3D boksen og angi målene i statusfeltet.
Ukens tips 053-02.png
Ukens tips 053-02.png (22.97 KiB) Viewed 4925 times

Plassering av origo.
Origo i et objekt vil si det samme som innsetningspunktet til objektet. Når dimensjonen på objektet fastsettes vil du se at objektet "flytter seg" i forhold til origopunktet. For å plassere origo som riktig innsetningspunkt, velger du "Rediger" og "Sett origo" i menylinja.
Venstreklikk i punktet som skal være innsetningspunktet for objektet. For nøyaktig plassering må låsefunksjoner benyttes. Du vil nå se origopunktet på valgt plass.
Ukens tips 053-03.png
Ukens tips 053-03.png (14.91 KiB) Viewed 4950 times
Fargelegge drageren.
Marker 3D boksen og legg på ønsket farge. For å se fargen må du aktivisere fargemodus.

Plassere drageren på rett lag.
Drageren skal plasseres på lag 24 som er 3D laget for alle bærende objekter. (Ref lista over laginndelingen). For å flytte drageren over til riktig lag aktiviserer du først lag 24.
Ukens tips 053-04.png
Ukens tips 053-04.png (25.13 KiB) Viewed 4929 times

Venstreklikk på drageren, høyreklikk og velg "Flytt". Du vil nå få opp valgene som er vist i dialogboksen under:
Ukens tips 053-05.png
Ukens tips 053-05.png (19.61 KiB) Viewed 4870 times

Velg "Endre" og drageren vil flytte seg over til lag 24.

Ønsker du 2D symbol for drageren skal dette plasseres på lag 1. 2D symbolet er angitt som en stiplet linje i våre "dragerobjekter" og det er plassert slik at det ligger i bunnen av nivået det er konstruert i, mens selve drageren er plassert i toppen av nivået. Dette er gjort for at 2D symbolet skal være synlig på plantegningen.

Transformering av drageren.
For at en drager skal kunne forlenges i lengderetningen må den bli fortalt at det er det den skal gjøre. Dette gjøres på følgende måte:
Velg "Objektbehandling" og "Transformasjoner" i menylinja. Venstreklikk på "drageren" og du vil få opp dialogboksen som er vist under.
Ukens tips 053-06.png
Ukens tips 053-06.png (89.98 KiB) Viewed 4938 times
Nå må du fortelle hvordan "drageren" skal oppføre seg.
"Dragerobjektet" består av 8 hjørner. Alle hjørnepunkter (noder) er transformert på forhånd. (Dette fordi vi jobber med 3D boksen som ble generert opp automatisk).
For at drageren skal kunne strekkes i lengderetningen må transformasjonene være som følger:
Punkt 1, 2, 5 og 6 til venstre. Dra en ramme rundt disse punktene i modellen og du vil se at de valgte punkter blir markert med blått i lista i transformeringsdialogboksen. I lista under Z retningen vil du finne valget "Bunn". Velg denne og du vil se at under Z i lista vil det stå en B for bunn for de valgte punkter.
Punkt 3, 4, 7 og 8 skal transformeres til høyre. (Dette gjør at drageren kan strekkes i lengderetningen.) Disse fire punktene skal også transformeres til "Bunn" i Z posisjonen.
Y retningen angir tykkelsen på drageren. Tykkelsen er konstant, og dermed settes alle noder i Y retningen til origo.
NB! Punktene må være markert med blått for at valgene skal være aktive i lista.
Velg lagre og lukk i dialogboksen for å lagre disse transformasjonene. Husk og lagre objektet under riktig kategori i basen. (drager).

Dersom du skal lage et kledningsbord; må du huske at kledningen skal repeteres i Z-aksen; hvis ikke får du bare et kledningsbord.

Tips!
Du kan lage egne brukernoder i objektet om dette er ønskelig. Dette er forklart i forrige ukens tips.
Post Reply