Ukens tips 054 (Lag en betongvegg)

Post Reply
MultiCAD
Posts: 119
Joined: 06 Mar 2009 14:03

Ukens tips 054 (Lag en betongvegg)

Post by MultiCAD »

I MultiCAD beholder alltid en vegg samme grunnleggende oppførsel. Den måler en viss høyde, og vil bli strukket med en lengde. Dette betyr at hvert objekt som legges under funksjonen vegg vil fungere som en vegg. Du kan lage et rektangel og la det oppføre seg som en vegg. Alle veggobjekter kan skråstilles, roteres og modifiseres til en ny høyde.
Vegg blir brukt til: Utvendige og innvendige vegger. Balkongrekker, gelender…

Vi skal starte med å lage en betongvegg.

Velg "Objektbehandling" og "Nytt objekt" i menylinja. Velg "Vegg" som nytt objekt.
Ukens tips 054-01.png
Ukens tips 054-01.png (13.67 KiB) Viewed 4819 times
MultiCAD genererer automatisk en ferdig transformert 3D boks. Transformasjonene er gitt som en standard vegg. Skulle det være nødvendig kan transformasjonene endres manuelt i etterkant. Du vil se boksen i plan. Nede til venstre på skjermen.
Ukens tips 054-02.png
Ukens tips 054-02.png (10.88 KiB) Viewed 4804 times
Gå i fasade og roter veggen litt. Veggen vil nå se ut som vist under.
Ukens tips 054-03.png
Ukens tips 054-03.png (14.27 KiB) Viewed 4808 times
Veggen skal ligge på lag 16, laget for 3D-objekter. Derfor aktiverer du lag 16 og flytter veggen over på dette laget. Dette gjøres lettest på denne måten:
Aktiver lag 16 først. Velg kommandoen "Flytt" og klikk på veggen. Du vil nå få opp følgende melding:
Ukens tips 054-04.png
Ukens tips 054-04.png (19.61 KiB) Viewed 4765 times
Velg "Endre" og veggen legger seg automatisk på lag 16. 3D boksen som i dette tilfellet utgjør veggen har en tykkelse på 300 mm. For å endre denne tykkelsen til ønsket verdi gjør du følgende: Aktiver veggen (klikk på veggen med venstre musetast). Du vil nå få opp en koordinatbar nede på skjermen. Tast inn ønsket verdier:
Ukens tips 054-05.png
Ukens tips 054-05.png (6.01 KiB) Viewed 4805 times
  • DX angir lengden på vegg objektet.
  • DY angir tykkelsen på veggen.
  • DZ angir høyden på veggobjektet.
  • Skriv inn 270 på vegg tykkelsen og trykk "Enter". Veggen vil nå skifte tykkelse fra 300 til 270.
    Bredden på objektet, DX, settes til 600.
  • Plasser origo i nedre fremre hjørne til venstre. ("Vis" og "Sett origo" i menylinja). Husk å aktivere "Lås node" for å "treffe" eksakt hjørne som innsettingspunkt. Slett "Start fra neste punkt".
  • Ønsker du å legge farge på veggen, markerer du veggen (venstreklikker på veggen) og aktiverer "Malebøtta". Husk å aktivere fargemodus for å se fargen.
  • 2D symbolet for veggen skal ligge på lag 2. Lag 2 er laget til betongvegger. Aktiver lag 2 og tegn 2D symbol. 2D symbolet er linjer som ligger i bunn av veggen og som markerer veggens tykkelse. Se figuren under.
    Ukens tips 054-06.png
    Ukens tips 054-06.png (2.94 KiB) Viewed 4772 times
  • 3D veggen og 2D symbolet må nå transformeres. Det vil si at du forteller objektet hvordan det skal oppføre seg i prosjektet. Velg "Objektbehandling" og "Transformasjoner" i menylinja.
    Ukens tips 054-07.png
    Ukens tips 054-07.png (8.6 KiB) Viewed 4794 times
  • Venstreklikk så på 3D delen av veggen. Du vil nå få opp en ny dialogboks og et nummer på alle nodene i hjørnene av boksen. Se dialogboksen under.
Ukens tips 054-08.png
Ukens tips 054-08.png (86.09 KiB) Viewed 4782 times
En boks består av 8 hjørner. Alle hjørnepunkter (noder) er transformert på forhånd.
Dette er fordi vi jobber med 3D boksen som ble generert opp automatisk.
For at veggen skal kunne strekkes i alle retninger (utenom tykkelsen) i prosjektet må transformasjonene være som følger:
Punkt 1, 2, 3 og 4 til bunn. Dra en ramme rundt disse punktene i modellen og du vil se at de valgte punkter blir markert med blått i lista i transformeringsdialogboksen. I lista under Z retningen vil du finne valget "Bunn". Velg denne og du vil se at under Z i lista vil det stå en B for bunn for de valgte punkter.
Punkt 5, 6, 7 og 8 til topp. Dette gjør at veggen kan strekkes i høyden. Marker disse punktene på samme måte som du gjorde for bunnen. Husk å velge T for "Topp" i lista for Z retningen.
Punkt 3, 4, 7 og 8 går til høyre slik at veggen kan strekkes i lengeretningen. Marker disse punktene med en ramme og velg "R" for right (høyre) i lista under X retningen.
Punkt 1, 2, 5 og 6 går til venstre. (Samme fremgangsmåte men husk å velge "L" for left (venstre) under X retningen.
Y retningen er bak og front. Tykkelsen på veggen er konstant, dermed settes alle noder i Y retningen til origo.
NB! Punktene må være markert med blått for at valgene skal være aktive.

Velg lagre og lukk i dialogboksen for å lagre disse transformasjonene.

Det er en fordel om trådkorset viser, fordi det gjør det lettere å vise hva som er X-, Y- og Z- retningen

Som du sikkert har lagt merke til, står det RBT og LFB på objektet under transformeringen. Dette er ment som hjelp til å finne ut foran og bak på objektet.
RBT= Right Back Top (Høyre Bak Topp)
LFB = Left Front Bottom (Venstre Foran Bunn)


For å transformere 2D symbolet i veggen gjør du følgende:
Velg "Objektbehandling" og "Transformasjoner" i menylinja. Venstreklikk på en av linjene som utgjør 2D symbolet. Dersom det er vanskelig å treffe, kan du forsøke å skjule alle andre objekter enn 2D-linjene.
Du vil da få opp dialogboksen som er vist under:
Ukens tips 054-09.png
Ukens tips 054-09.png (77.27 KiB) Viewed 4817 times
Linja har bare to punkter. Ett punkt skal alltid gå til venstre og det andre skal alltid gå til høyre i X posisjon. Begge punktene skal ligge i bunn i Z posisjon. Lagre disse transformeringene og gjør det samme med den andre linjen.

Til slutt lagres objektet under riktig kategori (vegg). Se forklaring på dette under "Hvordan lage en enhet" side 16.
NB! Husk på at objektet skal fungerer som en vegg. (Behave as: Wall) og at veggen skal lagres på standardlaget for betongvegger; Lag 2 Yttervegg mur/betong 2D. Er det en trevegg skal veggen lagres under Lag 1 Yttervegg tre 2D

Velg et fornuftig navn.
NB!
Tilslutt må veggen kontrolleres i prosjektmodus for å teste om veggen faktisk fungerer som tenkt. Testen bør inneholde strekk i lengderetning og høyderetning. Sjekk også om 2D-symbolene strekkes og at brukernodene flytter seg slik de skal.

Neste ukens tips vil beskrive hvordan en trevegg designes.
Post Reply