Ukens tips 048 (Prinsipper og regler for objektbygging)

Post Reply
MultiCAD
Posts: 119
Joined: 06 Mar 2009 14:03

Ukens tips 048 (Prinsipper og regler for objektbygging)

Post by MultiCAD »

Dette tipset er litt teoretisk, men det er allikevel nyttig når du skal bygge dine egne objekter.

Objekter utgjør basisen i MultiCAD. Derfor må slike objekter bygges uti fra noen enkle prinsipper og regler.
Denne listen viser noen av reglene som må følges for å få stabile, nøyaktige og pålitelige objekter.
  • Tenk alltid over at objektet skal være så lite komplekst som mulig.
    Dette gjelder spesielt for objekter som er repeterte, strekkbare etc. Betydningen av dette er at du alltid skal benytte det minst komplekse element for ¨tegne objekts detaljer.. Kompleksiteten på elementene er i forhold til plasseringen i menyen ”Tegn”. Denne regelen har følgende unntak:
    • Bruk polygoner i stedet for rektangler i objekter, når du forventer at disse skal trimmes eller kobles (for å gjøre det lettere kan du benytte rektangler og konvertere de til polygoner etterpå).
    • Bruk figur i stedet for bokser eller prismer for objekter som du forventer skal trimmes eller kobles.
  • Forsøk å redusere antall noder brukt i ett objekt eller dets elementer
    Med dette mener vi at du må forsøke å redusere antall noder generert etter du benytter kommandoen ”Rediger” – ”Omdanne” (Til linje eller polygon), eller etter trimming med mer. Dette vil gjøre objektene lettere, og belaster ikke MultiCAD unødvendig.
  • Slett alltid ”Start fra neste punktet” etter at objektet er ferdig.
    Slett alltid ”Start fra neste punktet” etter objektet er ferdig og lagret i plan modus. Sjekk deretter at ”Start fra neste punktets” koordinatene er der de skal være. I løpet av prosessen det er å lage ett objekt kan ”Start fra neste punktet” endres. Det er derfor viktig å sjekke at dette er der du ønsker å ha det, fordi feil på dette kan gi uforutsett oppførsel når objektet benyttes i prosjektet.
  • Bruk alltid høyest mulig oppløsning på koordinatene når du lager objekter.
    Det er anbefalt at elementenes noder har runde desimaler - 153.000000mm i stedet for 153.231451mm, der dette er mulig.
    Ved å følge denne anbefalingen, sikrer det objekts oppførsel og bedre programytelse. Nøyaktighet når objektene lages, legger fundamentet for nøyaktighet i prosjektet.
  • Sjekk alltid nøyaktigheten på nodene når du er ferdig.
    Dette er i tråd med ovenstående, og bør alltid gjøres før siste lagring og objektet skal tas i bruk. Dette for å sikre at ingen ”unødvendige kommandoer” er benyttet, og nodenes nøyaktighet mistes på grunn av menneskelig feil.
  • Sørg alltid for å benytte nøyaktige objekter i de objektene du lager.
    Når ”objekt i objektet” teknologien benyttes, må du alltid sørge for at de objektene du ønsker å benytte i den sammensatte konstruksjonen er i henhold til disse reglene. Da kan du være sikker på at det rette fundamentet er lagt.
  • Når det er mulig, alltid tegn elementer og andre komplekse objekter i en av basis visningene (Plan, front, side etc.)
    Dette er viktig for det lokale koordinatsystemet. Dette sikrer programytelsen og sikrer videre bruk av objektet. Tegn aldri objekter i 3D-perspektiv.
  • Sjekk alltid objektets oppførsel når du bruker det i ett prosjekt.
    Etter du er ferdig med objektet, må du sjekke hvordan det oppfører seg i ett prosjekt, og at oppførselen er i forhold til dine forventninger. Dette kan du gjøre på følgende måte; tegn opp objektet ditt i ett nytt prosjekt (avhengig av type objekt sjekk vegg koblinger, lås/målsetting (brukernode)). Sjekk det i alle visningsmodusene; strek, trådmodell, overflate, farget og massiv, plan, fasade og perspektiv. Sjekk det ved å skjule og vise lag i disse modusene. Når dette er gjort og eventuelle feil er rettet, del opp objektet. (”Rediger” og ”Del opp objektet”) og velg hver enkelt del (i treet) og sett som synlig. Sjekk plasseringen av nodene. Fjern/eliminer eventuelle feil i plasseringen av disse og sjekk igjen. Når dette er gjort har du ett perfekt objekt og du kan benytte det som tenkt i alle prosjekter fremover.
  • Husk å plassere objektet på riktig plasseringslag.
    De fleste objektene inneholder både 2D og 3D elementer. Disse skal plasseres på forskjellige lag slik at du kan velge hva som skal vises/skjules.
  • Husk å sette på brukernoder på objektene der de skal målsettes i prosjektet.
    All målsetting i MultiCAD skal skje med brukernoder så langt det lar seg gjøre. Derfor er det viktig å plassere ut brukernoder der du vet at det skal målsettes.
    PS! Husk å transformere brukernodene også.
  • Plasser origo på en fornuftig plass.
    Origo er det samme som innsettingspunktet. Det vil si der objektet ”henger fast” når du skal plasser det inn i prosjektet.
  • Lagre objektet under riktig kategori i basen og med et fornuftig objektnavn.
    Det er viktig at objektsnavnene kun inneholder bokstaver og tall.
Post Reply