Modulmål på tegninger

Dette forumet trenger ikke være relatert til MultiCAD. Forumet omhandler byggeskikk, tegnings- og byggeløsninger og lignende.
Post Reply
User avatar
Hammy
Posts: 6
Joined: 25 Feb 2009 22:26

Modulmål på tegninger

Post by Hammy »

En jeg kjenner spurte meg hva modulmål er, og hvordan det brukes. Jeg måtte innrømme at jeg ikke visste. Vet noen av dere det? Brukes dette på byggetegninger for vanlige bolighus? (har ikke sett det på mindre tegningersprosjeter). Er dette relevant/viktig å tegne på plantegninger ol. Alt info av interresse.
Jeg vil ha den kaka..! Jeg sa den kaka var søppel! Men jeg liker småkaker.......... :cry:
Øystein
Posts: 9
Joined: 23 Mar 2009 21:21

Re: Modulmål på tegninger

Post by Øystein »

Modulmålet på en byggtegning er ofte 60cm. Alle bygningsprodukter som plater ol. blir produsert slik at de passer til dette modulmålet. F.eks. er en plate 120x 240cm, dette passer til stenderene som plasseres med en avstand på c/c (fra center til center) 60cm. Dette gjelder også bjelker, sperr, lekter osv. gjennom hele bygget. Det er derfor gjerne en fordel å tenke på dette modulmålet når en velger lengder på et byggverk.
På mindre tegninger og ofte de som er i målestoll 1:100, blir ikke modulen markert, mens på arbeidstegninger i målestokk 1:50 hender det at en angir plasseringen for modulen. Dette kan være et rutenett over hele tegningen, eller noen små streker med 60 avstand rundt veggene.
På småbygg er ikke dette så viktig, men det kan være til hjelp for utførende på en arbeidstegning.
kleiven
Posts: 3
Joined: 22 Jul 2010 12:53

Re: Modulmål på tegninger

Post by kleiven »

Hei; Men er det mulig i hele tatt å legge inn modulmål i Multicad. :|
User avatar
LX-3
Posts: 4
Joined: 25 Feb 2009 21:49

Re: Modulmål på tegninger

Post by LX-3 »

Det er vel ingen automatisk funksjon for modulmål, i såfall må det tegnes inn manuelt; strek + sirkel.
"For livet glade gutter går solen aldri ned"
Post Reply