Målsetting i snitt

Dette forumet brukes til å diskutere MultiCAD generelt
Post Reply
leirvik
Posts: 6
Joined: 26 Mar 2009 20:15

Målsetting i snitt

Post by leirvik »

Hvorfor viser ikkje målsetinga når ein teikner i snitt? Det virket i tidligere versjoner.
fryktelig iriterende
staaleki
Posts: 4
Joined: 26 Mar 2009 22:18

Re: Målsetting i snitt

Post by staaleki »

Dette med målsetting av snitt lurer jeg på også. Det er irriterende. Jeg har også problemer med å få eksportert snittet riktig til layout, selv om snittet blir vist riktig i prosjektmodus, kommer "snittet" i layout som en vanlig fasade med kledning og alt av fasadegarnityr. Målsettingen har jeg funnet en "løsning" på ved å vise en fasade av gavlvegg i blokkmodus og målsette på vanlig vis. problemet er da at "snittet" ikke blir riktig for eks. gjennom et trappeløp. Håper noen ansvarlige i multicad kan se på dette.
mvh Ståle Kirkaune
MultiCAD
Posts: 119
Joined: 06 Mar 2009 14:03

Re: Målsetting i snitt

Post by MultiCAD »

Hei
Vi vet om problemene og beklager dette. Inntil videre kan du forsøke denne måten for å omgås problemet. Litt med "knotet" men det fungerer:

Stå i fasade akkurat slik som snittet skal vises (men ikke i snittmodus).
Målsett til de forskjellige nodene som skal være med i snittet. Det blir litt jobbing i blinde, men det fungerer.
Når målsettingen er ferdig, skjules alle lag, og kun målsettingen eksporteres til layout. Deretter eksporteres snittet til samme layout-tegningen, og de to lagene legges oppå hverandre. Målsettingen må deretter flyttes slik at den stemmer med snitt-tegningen. Tror dere ser det lettere på denne layouten (som en annen forumbruker lastet opp).
Layout 01.mcl
(715.5 KiB) Downloaded 2788 times
Øystein
Posts: 9
Joined: 23 Mar 2009 21:21

Re: Målsetting i snitt

Post by Øystein »

Etter å ha irritert meg lenge over dette fenomenet, har jeg funnet ut at det er en sammenheng mellom hvilke node målsettingen er låst til og de nodene som er synlige i snittet. Det vil si at målsettingen må være låst til noder som ligger på den delen av tegningen som er synlig i snittet. For å få til dette bruker jeg ofte å se tegningen litt skrått, da er det lettere å velge de bakerste nodene når jeg målsetter. Ettersom mølsettingen blir plassert i forhold til denne skråstillingen, bør en velge en så liten vinkel som mulig, for at utskriften skal se rett ut. Litt tungvint, men det fungerer.
Post Reply